Spoorkaart Nederland

Treinleven in Nederland

Spoorkaart Nederland In vervolg op de post over Randstadrail een overzicht met trajecten die ik in mijn treinleven in Nederland op de gevoelige plaat (chip?) heb vastgelegd. De trajectkaartjes zijn afkomstig van Wikipedia bij gebrek aan een beter alternatief.

Zo turvend kom ik op maar een paar plekken waar ik nog niet langs ben gekomen met de trein:

Delfzijl, Stavoren, Emmen, Tiel, Rhenen, Valkenburg, Enkhuizen.

Van een aantal trajecten heb ik opnames gemaakt. De beelden geven de ‘werkelijkheid’ scherper en met meer detail weer dan dat ik deze ‘zie’, verwerk en interpreteer.  Ook een goede test van de camera trouwens. De opname vanuit de Thalys maakte ik met een 5 megapixel digitale camera. Alle andere opnamen met mobiele telefoons. De techniek staat voor niets.

Als ik door mijn slechte zicht geen auto kan rijden kan ik maar beter genieten van het alternatief. En dat is niet slecht.

Leiden-Almere

De ‘Schiphollijn’ van Leiden, langs de A44 naar Schiphol, Amsterdam-Zuid en Almere.

Inclusief de nieuwe brug over de (brede!) A1.

Flevolijn Almere-Lelystad

De fraaie route langs de Oostvaardersplassen.

Hanzelijn Lelystad-Zwolle (vv)

Met een slakkengang door de poler (maar 140 km/h in plaats van 200).

Hanzelijn

 

Den Haag-Leiden

Het dagelijkse treinleven. Nu wel met een fraaie gerenoveerde – blauwe – dubbeldekker.

 

Dordrecht-Breda

Met de nieuwe NS FLIRT3 Sprinter

En vv

 

Hogesnelheidslijn

HSL ZuidDrie snelheden:

Met 160 km/h

Met de Intercity Direct (als die rijdt, afwachten in dit treinleven) van Breda naar Schiphol.

Met de intercity van Den Haag naar Eindhoven. Via de HSL. Dordt laat de NS voortaan links liggen…

 

Met 230 km/h

Er was eens in een ander treinleven… een trein… die heette Fyra. Deze rare snuiter had met 250 km’h Amsterdam en Brussel moeten verbinden.  Eind 2012 kwam deze na vele vertragingen in dienst bij NS HiSpeed. Het werd een debacle. Italiaanse bouwkwaliteit, Hollandse zuinigheid, een volstrekt incompetente NS en ‘de politiek’ die onredelijke eisen stelde. Recipe for disaster.

In de maanden voor de officiële indienststelling werd er proefgereden tussen Amsterdam en Rotterdam. Gelukkig maakte ik deze (historische) beelden.

Met 300 km/h

De enige trein die echt op volle snelheid kan rijden op de HSL is de Thalys.

Fraaie routes

Merwede-Lingelijn (Dordrecht-Geldermalsen)

Het traject Dordrecht-Gorinchem met een Stadler Spurt. Mooie fietsroute langs de Baanhoekbrug trouwens.

Rijn-Gouwelijn (Alphen a/d Rijn – Gouda)

Spoorlijn Gouda-Alphen

Deze lijn wordt nu bereden met nieuwe Stadler FLIRT3 treinstellen

 

 

Nijmegen-Arnhem

spoorlijn Arnhem-Nijmegen Een kort maar fraai traject met mooi uitzicht vanaf de spoorbruggen. Dit keer gereden met een nieuwe Stadler FLIRT3 sprinter. Ruim, stil, maar harde stoelen. Maar ja, zo is het treinleven…

Op een morgen in november 2017 is het treinleven nog fraaier:

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Captcha *