Google

SEO als Kremlinologie

Tijdens de Koude Oorlog werd er studie gemaakt van de politiek en het beleid van communistische staten, zogenaamde Kremlinologie.

Het belangrijkste kenmerk van Kremlinologie is tussen de regels door lezen. Er kwam weinig naar buiten over posities binnen de partij en dus werd er gekeken naar de volgorde van personen bij de parades op het Rode Plein, wie waar zat, wie van foto’s werd verwijderd (vaak verdwenen die personen van de aardbodem, letterlijk).

Weer actueel door de huidige machthebber in Rusland, is Kremlinologie – ook wel te zien als het proberen in te schatten van intenties en mogelijke acties – weer actueel. Natuurlijk geldt dit ook voor Noord-Korea, en in mindere mate voor de Europese Unie.

Parade Rode Plein 1941

Parade Rode Plein 1941

SEO

Bij schrijven van content op een website las ik ergens is de vuistregel om een relevante zoekterm SEO bijvoorbeeld, zes keer te gebruiken in een tekst van 250 woorden.

Doordat SEO geen exacte wetenschap is, een soort Kremlinologie maar dan van de 21e eeuw, of het  manipuleren van de Matrix zo men wil, is het gissen waar de SEO tovenaar bij uitstek, Google, op let. Het is gissen naar wat er het belangrijkst is.

Deze educated guesses maken Google Analytics, of in dit geval de analyses van WordPress, belangrijk om goed door te nemen. Bij diensten zoals Youtube kan je heel diep graven naar de achtergrond van je bezoekers. Een handig SEO hulpmiddel.

Helaas kom je in de Analytics nogal vaak de vermelding ‘not porvided’ tegen bij het doorspitten van de zoekwoorden. Dat betekent dat het achteraf controleren van de effectiviteit van je zoekwoorden – zoals in deze post SEO – erg moeilijk wordt.

En ja, dit was een testje om te zien of SEO werkt…. Sorry Google!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Captcha *