Noord/Zuidlijn: verslag van een testreiziger

Noord/Zuidlijn Station NoordVandaag wordt na een lang bouwproces de Noord/Zuidlijn in Amsterdam geopend. De metrolijn die – de naam zegt het al: Noord en Zuid gaat verbinden. Eind april was ik een van de vele vrijwillige testreizigers die het GVB hielp met testen van de lijn en de procedures. Op donderdag 26 april en maandag 30 april was ik vroeg present om een kijkje te nemen. Een primeur is altijd leuk. Zie ook de eerste trein door de spoortunnel in Delft.

Dit is een rit van Noord naar Zuid in real time:

Noord/Zuidlijn: Noord

Station Noord wordt een groot busknooppunt. Vele lijinen gaan daar samenkomen. De overkapping valt het meest op. De metrokaart van Amsterdam ziet er nu als volgt uit: Noord/Zuidlijn

Voor reizigers wordt Amsterdam Zuid nu een interessante stop. Zo ben je sneller in het centrum dan via Amsterdam Centraal. Een station dat ontbreekt is Schiphol Airport. Dat moet fase 2 worden.  De metro rijdt elke 6 minuten. 10x per uur. Bij de testrit werd steeds omgeroepen dat reizigers zich moesten vasthouden vanwege ‘onverwacht rijgedrag’. Dat zal wel met mogelijke noodstops te maken hebben.

Noorderpark pendel

Die donderdag werden de testreizigers ontvangen bij de ingang van de Nrrod/Zuidlijn onder het Centraal Station. Er werden groepen gevormd met hesjes en kleurige sjerpen. Team blauw ging pendelen tussen Centraal en Noorderpark om het in en uitstappen te testen. De deuren van de metro hadden nummers zodat je wist waar je moest zijn.

“Niet zwaaien naar de bestuurder!” werd ons ingeprent. Als je zwaait is er blijkbaar iets mis. We zwaaiden niet.

De korte rit onder het IJ was zo voorbij. Uitstappen. En weer instappen voor de rit terug. Dit keer met meer reizigers op een kluitje. Het haringen in een ton scenario. Noorderpark ligt vlak bij de IJtunnel. Met de metro raas je in de spits de file voorbij.

Centraal Station

CS naar NoordDe halte van de Noord/Zuidlijn is onder het Centraal Station gebouwd. De grote hal heeft de bijnaam van Kathedraal. Noord/Zuidlijn Centraal Station

 

 

 

 

 

De rest van de perrons is niet heel breed. Een flessenhals. De Kathedraal is naast het station van de Oostlijn gebouwd. Aan de IJzijde van het station kan je gemakkelijk overstappen op de bussen en het IJveer. En op de Eurostar naar Londen.

Eurostar e320

Noord/Zuidlijn: eerste indrukken

Terug naar de Noord/Zuidlijn. Later mochten we over de hele lijn pendelen. Elk station heeft wel iets bijzonders. Bij het testen van het in en uitstappen op Centraal Station leken de perrons al vrij smal. De haltetijden werden gemeten en de planning werd blijkbaar niet gehaald. Maar daar is testen voor.

De huisstijl os overal consequent doorgevoerd. Grijze vlakken en duidelijke bewegwijzering. De rit is maar kort, een kwartiertje. De metro gaat een goed alternatief zijn voor het overvolle Damrak vanaf Centraal. Vanaf Station Rokin ben je zo bij de Dam.

Het kunstwerk is zeer de moeite waard.

Noord/Zuidlijn brandoefening op Vijzelgracht

Noord/ZuidlijnBij station Vijzelgracht daal je af van de langste roltrap van de Benelux. Die wordt heel hoog als je plotseling het alarmsignaal hoort.
Op maandag 30 april was er ‘brand’ op station Vijzelgracht. De oefening was gelukkig maar een oefening. [ En als er echt wat is: niet filmen!]

Stapelen: De Pijp

Station De Pijp is ingenieus: door de beperkte ruimte werden de perrons boven elkaar geplaatst. De bewegwijzering was nog niet helemaal duidelijk. Zie mijn rondgang door het station.

Noord/Zuidlijn: Europaplein

Station Europaplein ligt naast de RAI en is meer een traditioneel metrostation. Vanaf hier is het nog maar een bocht terug naar de buitenlucht bij station Zuid.

Noord/Zuidlijn: Zuid

Op station Zuid stopten we maar konden niet uitstappen. Vanaf morgen kan dat wel. Tot zover mijn sneak preview. Goede reis!

Noord/Zuidlijn station Zuid

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Captcha *