Ervaringen met SEO en pdf

Google

Google

Zoekmachineoptimalisatie is, het woord zegt het al, het optimaliseren van documenten, webpagina’s of foto en videobestanden zodat deze gevonden kunnen worden door een zoekmachine. Optimalisatie voor een zoekmachine dus.

Tovenaarsleerlingen
Voor een website is het van groot belang dat deze gevonden kan worden in Google of een andere zoekmachine. Rond Google is een hele bedrijfstak ontstaan met tovenaarsleerlingen die de trucjes van meerster Google proberen af te kijken en te gebruiken.

SEO en pdf
Tot vorige week was ik mij minder bewust van de zoekmachineoptimalisatie van documenten, en dan met name pdf.

Bij het doorzoeken van documenten trof ik wel de zoekwoorden aan, maar met titels die de lading niet dekten. De snippets onder de titels gaven deze wel weer, maar met een titel uit het stenen tijdperk.

In eerste instantie dacht ik dat dit samenhing met de bestandsnaam. Een bestand met de naam vergaderstukken123 geeft weinig informatie prijs over de inhoud. Na aanpassing van de bestandsnaam werd zoeken op de betreffende pagina makkelijk met ctrl+f.

Reproduceren van documenten met de zoekmachine bleek echter onmogelijk. Zelfs een exacte match van de bestandsnaam leverde vreemde resultaten op. Een makkelijke titel  bleek wel resultaten op te leveren, maar de koppen vertelden niets over de datum van de ingekomen stukken.

Ook recent toegevoegde documenten hadden een titel die de lading niet dekte.

SEO en Pdf: metadata
Uit dit oude artikel van Insyde maakte ik op dat de titel van een pdf document bepalend is voor de titel in zoekmachines. Als de titel niet is ingevuld wijkt de zoekmachine uit naar de bestandsnaam.

Optimaliseren van PDF Metadata

De metadata van PDF documenten wordt door zoekmachines (mede) gebruikt voor het bepalen van de rankings. Het invullen van deze metadata velden is daarom van groot belang. Hieronder volgt een voorbeeld voor Adobe Acrobat (7.0).

Ga in het menu bovenaan in Acrobat naar (zie figuur):
file > Document Properties (Ctrl+D)
(NL versie: bestand > documenteigenschappen)

afbeelding 1: PDF metadata in het menu van Adobe

PDF bestanden bewereken met Adobe Acrobat

In het menu documenteigenschappen kan een aantal velden ingevoerd worden:

afbeelding 2: PDF metadata bewerken in Adobe

Metadata PDF bewerken

File:
Gebruik een duidelijke filenaam voor het PDF bestand, bijvoorbeeld de titel van het artikel. Gebruik hyphens (-) in plaats van spaties, omdat zoekmachines ‘%20’ van de spaties maken en daardoor wordt de url in de zoekresultaten moeilijk leesbaar. Voorbeelden:

Niet goed:

  • shr0097a.pdf (onbegrijpelijk voor gebruiker)
  • adhd symptomen onderzocht.pdf (spatiegebruik)

Goed:

  • adhd-symptomen-onderzocht.pdf
  • adhd-symptomen-onderzocht-2009-de-vries-et-al.pdf

Title:

Dit veld vormt de titel van het document en wordt door zoekmachines overgenomen en geïndexeerd als de paginatitel van ‘normale’ webpagina’s. Wanneer dit onderdeel niet ingevuld wordt, nemen de zoekmachines meestal een titel in het PDF document als paginatitel of er wordt [Onbekend] ingevuld.

De Title is het meest belangrijke element van optimalisatie van een PDF.

Author:

Vul hier de auteur van het artikel in. Google groepeert alle artikelen van dezelfde auteur. Gebruik dus altijd dezelfde notatie voor een auteur (bijvoorbeeld: B. van Heerde).

Subject:

Dit veld is bestemd voor een korte samenvatting van het document en wordt door zoekmachines overgenomen en geïndexeerd als een meta-description tag van een gewone webpagina. Wanneer de description niet wordt ingevuld, geven de zoekmachines meestal een willekeurig stukje tekst (snippet) uit het document weer. Gebruik ook de zoekwoorden die je in de Title hebt gezet in deze omschrijving. Probeer het artikel samen te vatten in één zin.

Keywords:

Dit veld is bedoeld om de inhoud of boodschap van een PDF document in enkele kernwoorden samen te vatten. Dit veld is vergelijkbaar met de meta-keyword tag. Vuistregel is dat dit veld 5 – 10 keywords of keyphrases bevat, gescheiden door komma’s (zie figuur 3). Over het algemeen geldt: hoe minder keywords des te beter. De keywords zijn momenteel niet erg in trek bij zoekmachines en zullen weinig tot niets bijdragen aan hogere posities in zoekmachines. Vanuit het oogpunt van consistentie, informatiestructurering en -archivering is het wel aan te raden om dit veld te gebruiken. Er zijn immers genoeg andere (wetenschappelijke) zoekmachines en artikelensites die wel gebruik (kunnen) maken van dit veld.

afbeelding 3: Voorbeeld van een PDF document zonder titel, description en keywords ingevuld
PDF zonder metadata ingevuld

afbeelding 4: Voorbeeld van PDF document met titel, description en keywords ingevuldGeoptimaliseerde PDF

Weer wat geleerd.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Captcha *