Qliner dubbeldekker station Emmen

Dubbeldekker in het OV – een review

De dubbeldekker bus in het openbaar vervoer. Hierbij springt meteen het woord ‘Londen’ naar voren. Daar rijden de rode bussen al jaren. Het is 2018 en vervoerders Connexxion en Qbuzz besloten om ook Nederland kennis te laten maken met deze vorm van openbaar vervoer. Twee zeer verschillende lijnen – R-Net lijn 346 van Amsterdam-Zuid naar Haarlem en Qliner 300 van Groningen naar Emmen – kregen in de laatste maanden van 2017 nieuwe bussen van respectievelijk VDL en Van Hool.

Dubbeldekker perspectief

De persplaatjes vanaf de voorste zitrijen maakten me nieuwsgierig. Hoe zou dat eruit zien in het echt? Krijg je er hoogtevrees van? Hoe breed is je blik? Voelt het veilig?  Om deze vragen te beantwoorden toog ik in december 2017 naar Amsterdam en Emmen om het nieuwe OV te testen als passagier.  En om trajectvideo’s te maken van boven het hoofd van de chauffeur.

R-Net dubbeldekker lijn 346 Amsterdam-Zuid – Haarlem

R-net dubbeldekker en gewone bus Vanaf de bushalte aan de Zuid-as vertrekt de dubbeldekker elke 10 minuten. De lijn naar Haarlem is een drukke. Connexxion rijdt alle ritten met de dubbeldekker. Voor en achter zijn trappen naar de ‘verdieping’. Op de voorste rij hebben de passagiers driepuntsgordels. De reisinformatie wordt weergegeven op schermen en omgeroepen. Op een regenachtige dag zie je veel waterdruppels. De bussen van VDL hebben geen ruitenwissers boven.

R-net connexxion 346 dubbeldekkerHet is een snelle rit: via de A20, A4 en A9 gaat het met 100 kilometer per uur naar Haarlem. Met het perspectief van een laagvliegende vogel overzie je alle 4 rijstroken. Dat dubbeldekker perspectief wordt smaller als we Haarlem naderen. Hier moet de bus zich slingerend een weg banen naar het station via de oude grachten. De onderdoorgang bij station Haarlem is duidelijk te laag voor de 4  dubbeldekker. Hier slaan we linksaf.

De rit is comfortabel. Weinig geluid van de motor en een soepele vering. Gelukkig niet zo soepel dat je bovenin zit als een schip met deining. Door de goede geluidsisolatie voelt 100 km/h bijna alsof je stil staat. Knap voor een gevaarte van 4 meter hoog.

Van Amsterdam-Zuid naar Haarlem:

Van Haarlem naar Amsterdam-Zuid

Qliner 300 dubbeldekker Emmen-Groningen

Vanuit Leiden zonder overstappen in 2 1/2 uur naar Groningen. Het materieel – DDZ – viel wel op. De route via Schiphol, Amsterdam- Zuid, Almere, Lelystad, Assen naar Groningen was mooi: mooie plaatjes van de Oostvaardersplassen in de winter en de IJssel bij Zwolle.

Nieuwe Qliner dubbeldekker EmmenEenmaal in Groningen bleek de Qliner niet alleen met een dubbeldekker te worden gereden. Dan maar instappen in de ‘oude’  tandemasser en op de weg terug uit Emmen met een dubbeldekker. Zo gezegd zo gedaan.

50 procent Qliner dubbeldekker qliner 50 procent bord Emmen dubbeldekkerOp de bussen en op het busstation wordt flink geadverteerd met “+50% Nieuwe Qliner dubbeldekker. Meer plek. Beter uitzicht”.

De Qliner rijdt vier keer per uur tussen Emmen en Groningen. De rit duurt een uur. Onderweg wordt maar op een paar plaatsen halt gehouden. Op deze vrijdagmiddag stappen maar weinig passagiers in. Drie kwartier koukleumen met een kop koffie later kwam het blauwe gevaarte de hoek om.  aankomst Qliner

De bus is binnen net zo ingericht als de bussen van Connexxion. Met een heupgordel in plaats van een driepuntsgordel. Boven het hoofd een paneel met leeslampjes en stopknop voor de volgende halte.

qliner dubbeldekker voorin links qliner dubbeldekker voorin rechts

dubbeldekker passeert Qliner Emmen GroningenDan rijden we. Net als in de Connexxion bus is er een verandering van perspectief. De dubbeldekker voel je soms schudden als een vrachtwagen naar de andere kant passeert. Het uitzicht is weids. De Qliners zien eruit als speelgoedbusjes. Wat een paar meter hoogteverscil kan uitmaken. Het point of view lijkt wel op Euro Truck Simulator. Hoog boven de weg. Nice touch: ook de bovenste ruiten zijn voorzien van ruitenwissers. Dat houdt het beloofde uitzicht mooi.

wide angle view brug Het uitzicht zorgt er ook voor dat bruggen snel op ooghoogte op je af komen. Onwillekeurig krimp je toch in elkaar. Is het hoog genoeg? Elke keer blijkt dat het geval. dubbeldekker vs lage brug

De bus is bijna leeg (op vrijdagmiddag voor oud en nieuw)  Met de beloofde ruimte zit het nu wel goed. In de spits moet dit een populaire verbinding zijn.

Gelukkig 2018!

In opzet lijkt de Qliner  op de R-net bussen tussen Leiden en Zoetermeer. De volgende stap in capaciteitsvergroting is een spoorlijn. [Deze dubbeldekker door de Breestraat zou trouwens een oproer van Rijn-Gouwelijn achtige proporties veroorzaken in Leiden maar dit terzijde.]  Een dubbeldekker is een mooi uitzichtspunt om het voorbije jaar te overdenken en plannen voor 2018 te maken. Ouderwets. Met pen en papier. Gelukkig 2018!

 

De Qliner 300 Emmen-Groningen met meer foto’s:

Trajectvideo Emmen-Groningen:

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Captcha *